Hemma igen. BRRRR!

Allmänt  /  0  Kommentarer
Usch och fy vad otrevligt det var att kliva ut från Arlanda igår, kallt, mörkt & ruggit. Tur att världens bästa morfar mötte oss med jackor och vår bil så vi slapp tänka på hur vi skulle komma hem.

Det bästa man kan göra när man ska flyga långt med barn är att flyga på natten, planet gick 23 och Nellie somnade innan vi lyfte, Lex och Neo en stund efter vi åkt. Sen sov dom nästan hela resan, Nellie vaknade ibland och fick välling som hon brukar på natten, så både jag och Stefan kunde slumra till lite då och då, det tog mig hela resan att se en film, fick spola tillbaka många gånger.

När vi landat och efter en timme äntligen fått vårt bagage så satte vi oss i bilen och begav oss hemåt, det tog oss två timmar att komma till McDonalds i sköndal där vi intog middag innan vi kom hem.

Jag och Stefan började packa upp, tvätta och styra hemmet medans alla barnen släpade fram typ alla leksaker, tror dom saknat dom.

Jag, Lex och Nellie gick och la oss vid 21, då orkade jag inte längre. Nellie vaknade efter en timme så Stefan tog upp henne och jag vaknade vid 02:30 och gick upp och bytte av honom, så nu sover alla utom jag, jag sitter här i soffan och dricker kaffe och försöker klura ut vad vi har för vinterkläder här hemma till barnen och vad som måste inhandlads innan dagis på måndag.
Medans jag sov har Stefan skrivit en inköpslista så ska se om jag kan fylla på den, det är galet tomt i kyl & frys.

Vi har haft det så bra i Florida och tack så mycket till dom bästa svärföräldrarna som gjort det möjligt och tagit hand om oss och skämt bort oss med allt möjligt.

(null)

Hemlängtan?

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag är dagen då våran 23dagar långa semester är slut, ikväll går planet hem igen.

Ordet hemlängtan har lite delade meningar hos mig, jag har en viss hemlängtan men ändå inte,.

Det är så fantastiskt att bara i nattlinne kunna sätta sig ute med en kopp kaffe kl 6 på morgonen och känna värmen, kunna gå i linne och shorts hela dagarna och bada när man vill, det är varmt i poolen och man kan bara va.
Man slipper vinterkläder, snö, slask och kallt, ställa klockan för jobb, dagis och annat.
Men det ska ändå bli skönt att komma hem, att ha en 10 månaders bebis som är överallt är ganska jobbigt och påfrestande då man knappt kan lämna henne en sekund här på golvet. Här finns det en superrolig trappa att klättra i, sladdar att dra i, böcker och annat i golvnivå, så för den delen ska det bli skönt att komma hem till vårt bebissäkra hem.

Det har blivit lite så att den stunden på dagen man kan slappna av lite är när Nellie sover middag, eller somnar för natten.
Men hon är ju så go och glad ändå hela tiden och igår fick jag syn på den 6:e tanden. Det går i rasande fart dethär.

Neo har verkligen levt livet här på semestern, all glass, melon, chips och bad, mys med farmor och annat skoj, dock har han nog lite mycket spring i benen nu så det blir bra med dagis igen på måndag.

Lex däremot har kommit in i nån period då han inte vill äta, allt är fel, kläder, blöja, bada, men han har vi försökt tillfredsställa så gott det går, han har fått göra lite som han vill.

Och Nellie däremot, hon gillar skarpt att hennes storebröder lämnar ganska mycket chips smulor på golvet som hon får äta upp.

Igårkväll satt jag ute en sista gång hela kvällen från att Nellie och lex somnat och lyssnar på syrsorna och druckit en frozen någonting, god var den iallafall.

I denna säng vi har sovit i här i drygt 3 veckor har varit fantastisk, inge ont i ryggen alls, hemma kommer jag knappt upp på morgonen, och att bära Nellie ut från sovrummet och sätta henne på golvet genom att böja mig har nästan framkallat tårar, så vår säng måste vi göra något åt, så om någon undrar vad jag önskar mig i julklapp så har ni svaret där.! En ny säng.

Nu när vi kommer hem får jag äntligen julpynta så det finns iaf något att längta till, för här är det en massa julpynt överallt fast det känns konstigt när det är 25-30 grader ute.

Stranden.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag direkt efter frukost åkte vi till stranden, det är lite av ett måste att åka tidigt om man ska ha chans på parkering.

Nellie somnade i bilen och sov en stund i vagnen på stranden innan hon också fick känna på sanden och vattnet, hon skulle kliva rätt ut om hon fick chansen.

Neo kastade kläderna och sprang längst kanten och rullade runt i sanden och hade riktigt roligt medans vågorna slog in mot stranden.

Lex han va lite avvaktande och tyckte det var lite blandad förtjusning och skräck med vågorna som kom, stod mest med Stefan i vattnet.

Efter stranden fick barnen leka en stund i lekparken innan det va dags att åka hem och äta lunch.

Efter lunchen tog vi det bara lugnt här hemma, satt mest i solen och hade det skönt och njöt av den sista hela dagen här.
Grannarna kom och fika och snart ska vi lägga biffen på grillen.

Tidig morgon.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag bestämde sig lilla damen för att vakna redan 4:30. Lite väl tidigt om du fråga mig men det va bara och gilla läget och gå upp innan hon väcker resten av familjen som sover. Så nu sitter jag här med mitt kaffe medans Nellie leker.

Igår fick jag äntligen lite egentid på victora secret och kunde gå där inne nästan en timme och spana in alla kläder och underkläder, så tillslut kom Stefan och löste ut mig när jag plockat på mig en påse.

Vi gjorde inte så mkt igår, kollade lite i affärer, men när vi kom hem var mitt huvud helt förstört så jag låg och vilade på sängen nästan två timmar, har fortfarande lite huvudvärk idag men ja hoppas den försvinner snart.

Idag är det thanksgiving här och nästan alla butiker är stängda, det ska dessutom vara dåligt väder idag med regn så vi får se vad vi hittar på, många butiker här öppnat vid 18 och  startar black friday rean, så kanske om vi har tur att vi kan fynda lite, om barnen är sammarbetavilliga.
Men först ska vi äta kalkon.

Hittade även mitt favoritvin här, fast med bubblor i, som inte finns i Sverige, ska bli spännande och testa. Och även som rose, det var gott men inte tillräckligt för att vilja köpa fler flaskor.

Alligatorer.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Imorse ställde vi klockan och begav oss mot everglades alligator farm, det tog en bra stund att åka dit.

När vi kom fram så åkte jag, Stefan och neo airboat i träsket, först gick det sakta så man kunde kolla på alligatorer i vattnet precis brevid båten, sen gick det fort. Han som körde snurrade båten hela varv och det stänkte på bra med vatten i båten. Turen tog ca 25 minuter och Nellie & Lex väntade snällt i vagnen med farfar under tiden.

Efter det kollade vi på när en som jobbade där berättade och demonstrerade med en alligator och sen gick vi ett varv och kollade på alligatorer i olika storlekar, matade dom och så såg vi lite andra djur som EMU, sköldpadda och fåglar.

Man fick även hålla en liten alligator, det va lite läskigt med även neo klappade och höll lite i den.

Innan vi begav oss hem vart det lunch och sen matade dom även alligatorerna.

Nu är vi hemma igen och har precis fikat.

Bad & shopping.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag började vi dagen med shopping, alla åkte ut förutom Stefans pappa som åkte iväg med grannarna och spelade golf.

Lunch fick det bli idag på fridays, jag och neo åt hamburgare och Stefan cesarsallad med kyckling, Lex friterad kyckling och lotta också någon form av hamburgare.

Sen åkte vi vidare för mer shopping och sen hem och fikade.

Idag har det varit så varmt så vi passade på att låta alla barn bada, vilket va uppskattat. Annars så har det bara varit neo som fått bada, Lex blir så kall och Nellie har hostat och snorar en del.

Det är lite svårt att hitta på saker då alla 3bsrn vill göra olika, Nellie vill helst krypa och klättra runt på allt, lex vill va hemma och Neo inte vara hemma, så igår när vi åkte iväg fick Lex va hemma med farmor och farfar.

Nu sover Nellie middag, dom andra barnen tar det lugnt framför tv:n och jag sitter ute och njuter av värmen.

Ikväll blir det tacos till middag.

Miami.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Imorse direkt efter frukosten hoppade vi in i bilen och begav oss till Miami, det tog ca 1 1/2 timme att åka ner och vi hittade rätt på första försöket.

Vi promenerade längst med stranden, barnen fick leka i lekparken, vi hade lite picknick och kollade lite i affärer medans vi promenerade tillbaka till bilen i det strålande vädret. Idag har jag lyckats med mina 10000 steg utan problem innan kl 13.

Nu är vi hemma igen och inväntar middag.
Sen får vi se vad kvällen ger eftersom barnen inte kommer vara trötta då dom sov sen middag i bilen.

Leverans med UPS.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Imorse fick vi lite sovmorgon då Nellie inte vaknade förrän 6:30, vilket var ganska skönt, hon har inte sovit så bra dom senare nätterna.

Efter frukosten upptäckte vi att vattentrycket inte var så högt och sen försvann vattnet helt, så Stefan och hans mamma gick till klubbhuset för att se vad som var fel, då visade det sig att en granne haft sönder ett rör så ingen hade vatten, så vi packade in oss i bilen och begav oss på en tur, man blir ju helt handikappad utan vatten, kan inte gå på toa, laga mat, diska flaskor osv...

Vi spanade runt i affärer och rekade julklappar och åkte och åt lunch, sen när vi kom hem igen hade Stefans pappa kommit hem igen som varit och golfat och vi tog en fika utomhus.

Då såg jag hur ups bilen kom åkandes, äntligen kom min nya vagn vi köpt, ett litet paket för en liten vagn, så imorgon ska det provköras ordentligt!

Middagen åt vi ute på en resturang då vi redan bestämt det även fast vattnet kom tillbaka, men nu måste allt vatten kokas några dagar eftersom det stått stilla, ganska jobbigt, men det är tur att man kan köpa vatten.

Utflykt.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Natten som var gav inte mycket sömn då lilla bebisen hade feber och den 5:e tanden tittat fram.
Men efter frukost och lite pyssel här hemma gav vi oss iväg till Gumbo limbo som vi besökt tidigare när vi varit här, dock va hälften stängt så det vart ett snabbt besök, kollade på en massa fiskar, sköldpaddor och rockor.

Sen åkte vi vidare till en akvarie butik och sen vidare till ett köpcentrum för att hitta lite lunch, innan vi åkte hem åkte vi förbi cheesecake facorty och handlade med oss bitar av godsaker hem till fikat.

Sen har vi inte gjort så mycket, Neo fick bada lite och sen åt vi middag och Nellie va lite gnällig ikväll igen, inatt hoppas jag hon sover bättre och sen att hon är feberfri imorgon.

Vi klickade hem en ny barnvagn förra veckan som förväntas komma imorgon, det ser jag fram emot.

Födelsedag och shopping.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Igår var min födelsedag och dagen började med lite sovmorgon, Neo kom med en ballong till mig och vi åt frukost.

Sen åkte vi iväg och jag fick handla min födelsedagspresent jag ville ha, letade efter glutenfri tårta vilket var svårt att hitta så fick bli en tårtbit till mig och en vanlig tårta till resten.

Vi fikade och sen åkte vi iväg för att titta på sjökor men dom hade inte kommit än så vi åkte hem igen och Neo fick bada en snabbis innan vi åkte iväg till mitt val av resturang, en japansk buffé med en massa sushi, skaldjur och varma rätter och så hade dom ett stekbord man själv fick välja vad dom skulle tilllaga.

Kvällen avslutades med mys i soffan innan vi somnade tidigt.

Idag har vi besökt en outlet och Stefan handlade nya skor, sen åkte vi till ett annat köpcentrum och åt lunch, grabbarna fick åka brandbil och jag spana i affärer.

Sen avslutade vi dagen med bad och middag. Nu sover Nellie och Neo och snart vi andra också skulle jag gissa.

Ikea.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Imorse när vi vaknade tog vi en sväng till poolen efter frukosten. Nellie fick sig ett premiärdopp eftersom hon sovit alla andra gånger vi badat, hon tyckte det var superkul.

Till Lex har vi köpt en "lära sig simma" tröja med inbyggd badring och sen har han armpuffar på och sprattlar runt på egen hand i vattnet och det uppskattades också, inge roligt att vara i famnen hela tiden.

Efter badet tog vi en sväng till Ikea för att handla lite sköna kuddar, en bäddmadrass och täcken så vi passade på att äta lunch där. Samma mat som hemma, swedish mestballs osv. Alla möbler har svenska namn som Billy och allt vad dom nu heter. Dessutom kan man äta svenskt julbord där.

Just nu är Stefan och Neo och handlar lite mat och vi svalkar oss inne.

Igår fick vi besök av Stefans föräldrars kompisar som är på genomresa i landet och sen vart kvällen lugn, alla barn somnade tidigt, Neo innan middagen.

Imorgon fyller jag år, jag som inte ens vill fylla år kommer få fylla år extra länge eftersom ni i Sverige ligger 6 timmar före oss, så då blir min födelsedag 30timmar lång.

Plask & lek.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag besökte vi en lekpark som också har en vattendel, vi åkte direkt efter frukost innan det blir för varmt för dom små barnen, dom stackarna har ju ärvt sin pappas svett hem så dom blir böta direkt.

Barnen gungade och busade i vattnet tills Lex tyckte vi skulle åka.
Nu har vi precis intagit lite lunch och så får vi se vad vi ska hitta på i eftermiddag.

Igår var vi ute på shoppingtur. Alla barnen fick varsin leksak och det har som lekt med sen dess, sen vart det en tur till Stefan favo resturang för lite lunch innan vi åkte hem och fikade.

Lugna dagar.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Dom första två dagarna börjar lida mot sitt slut och jag känner hur tröttheten börjar komma ikapp mig.

Vi har tagit det väldigt lugnt och inte planerat in så mycket dom här dagarna, mest gjort vad vi känt för och packat upp och boat in oss.

Både igår och idag har vi varit och handlat lite, badat och ätit god mat, fikat och haft det varmt och skönt.

Idag var vi på panncake house och åt lunch som vi har gjort till en liten tradition när vi kommer hit, när vi kom tillbaka påminde Facebook om att vi faktiskt var där för två år sen idag och åt precis samma sak 😁✌🏼

Alla barnen verkar trivas väldigt bra, vilket känns väldigt skönt, speciellt med Lex som inte gillar förändring så mycket. Nellie är överallt, precis som hemma men här finns det även en liten trappa som är väldigt intressant. Hon har dessutom ätit barnmaten jag handlat här och det va ju väldigt skönt att hon gillade den.

Imorgon ska neo få ta med farmor till toysrus och välja sin födelsedagspresent, vilket han ser fram emot väldigt mycket.

Puss&kram
PS. Sen dom uppdaterade blogg-appen så kommer inte bilderna i den ordningen som jag vill så ni får ha överseende med det. 😅

Ett oändligt långt dygn.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Igår påbörjade vi vår efterlängtade resa till Florida. Men den gick inte lika bra som vi önskade.

Jag och neo va uppe redan vid 05, jag drack kaffe och han titta tv tills Nellie och Stefan vaknade. Lex han vaknade också såklart.

Stefan fick ett sms av att planet var försenat från 13 till 15:30 och vi slappnade av och tog det lugnt tills jag googlade och såg att man skulle checka in som om att planet var i tid.

Så Ove kom och vi begav oss till Arlanda.

Efter att vi checkat in fick vi mat kuponger eftersom planet var försenat och vi gick ett varv innan vi gick till McDonalds och åt lunch.
Sen gick vi igenom säkerhetskontrollen och gick många varv innan vi shoppade lite i taxfreen och tog en fika. Sen hittade vi en lekplats och barnen fick springa av sig lite.
Lex somnade och sen när det var dags att gå ombord på planet fick Lex panik och ville inte alls va där, han lugnade sig såfort Stefan satte sig ner med honom i knät och där satt han tills en timme innan vi landade.

Nellie och jag skulle ta en selfie innan vi skulle åka och precis när jag ska ta kort kommer flygvärdinnan och ska lämna hennes bälte. Så hon ville va med på kort hon med. Sen somna hon i min famn innan vi startade och märkte ingenting. Vaknade lagom tills jag fått in min mat. Hon höll sig vaknande till ganska sent men somnade sen i min famn. Hon flörtade glatt med tanten bakom Stefan och tanten brevid oss.

Neo va lika duktig han, tyckte det va coolt och starta och sen roa han sig med film och sov en bra stund han med.

Flygningen tog ovanligt lång tid med omväg och sänkt fart så vi trodde vi aldrig skulle komma fram. Planet var 2,5 timme försenat men vi vart 3 timmar 45 minuter sena.

När vi äntligen kommit fram, gått igenom säkerhetskontrollen, hämtat väskorna, svarat på alla frågor så kom vi äntligen till stället för vi hyrt bil, eller trodde vi iaf. Stefan hade lyckats hyra bil på fel flygplats och först gick det inte att ordna, inte andra gången heller efter att han pratat med sin chef, och då sa Stefans pappa några väl valda ord och då var det inte längre ett problem och vi fick våran bil.

Påvägen hem från flygplatsen körde vi som vanligt fel och det tog med andra ord lite längre att ta oss hem, och alla barn hade somnat i bilen och vaknade såklart när vi kom hem.

Neo somnade om direkt, Lex på första försöket och Nellie på tredje när klockan var runt 02, alltså 08 hennes inställa tid.

Så med andra ord hade jag varit igång mer än ett dygn när vi somna och jag fick iaf 3 timmars osammanhängande sömn innan hon vaknade och vi gick upp igen.

Men nu är vi äntligen här 😁

Det har tagit mig hela dagen att skriva detta inlägg så imorgon eller senare ikväll skriver jag om idag 😅

Tiden går fort...

Allmänt  /  0  Kommentarer
En kär gammal vän till mig påminde mig om att det bara är en vecka kvar tills jag fyller 30år. Känns som att jag ignorerat det så länge och nu är det snart dags.

Samma sak med våran resa, vi bokade den i augusti, över 60 dagar innan vi skulle åka och imorgon är sen stora dagen då det bär av.

Tiden går alldeles för fort.!

Idag har jag och barnen bara varit hemma och fixat, packat och donat medans Stefan jobbade. Han kom hem och vi tog det lugnt en stund innan satu kom hit och drack en kaffe med mig. Hon skulle även hjälp mig med att färga håret men precis när vi skulle börja plingade Madde och Cillo på dörren och kom för att lämna mina skor hon lånat och sen fick Nellie en massa fina rosetter som nu är nedpackade.

Nellie sov middag imorse mellan 9-10, sen ville hon inte sova mer, prövade flera gånger mellan 12-14 som hon brukar somna, men det var när gudmor kom och tog henne i famnen hon somnade gott en liten stund.

Hela min familj somnade innan 20:30 idag och nu är det min tur om kära hjärnan kan släppa alla packnings-detaljer och slappna av lite så jag är pigg och allert imorgon, kommer inte bli så mkt sömn dom närmsta dagarna gissar jag.

(null)

Fredag och nästan packad 😏

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag har varit en ganska så lång dag. Började med att barnen vaknade tidigt och vi myste i soffan innan frukost och annat som behövdes göras på morgonen.

Världens bästa mamma kom hit och drack kaffe med mig och sen stannade kvar för att passa alla barnen så jag kunde åka iväg och fixa mina naglar innan vi åker på söndag. Efter naglarna sprang jag ett varv i handen innan jag hämtade Ove som slutat jobba och åkte hem. Tack mamma för hjälpen, vad skulle jag göra utan dig? Du ställer alltid upp så mycket du kan och jag vet att mina barn älskar när du hälsar på och passar dom.

Eftermiddagen vart det lek och bus innan Stefan kom hem och vi åt middag och packade väskorna, nu är det mesta packat förutom det som ska med från kylen och sånt som används till på söndag morgon.

Nellie sover, Neo tittar på tv och Lex leker, snart ska dom också sova och jag med, är helt slut efter denna febriga vecka, har tillomed unnat mig att vila medans Nellie vilat på dagarna för att få lite mer energi till kvällarna.

Tror nog allt jag börjar få lite resfeber, eller iaf bli nervös över hur dom minsta ska klara flygresan. Stefan är som vanligt super lugn.

November.

Allmänt  /  0  Kommentarer
Idag är det första november och det börjar närma sig avfärd mot värmen, längtar massor.
Det börjar även närma sig min födelsedag, längtar mindre dit.

För två år sedan flög vi idag till Florida på våran bröllopsresa.

Igår vaknade jag med feber, vet inte om kroppen är lite arg på mig att jag aldrig tar det lugnt och vilar eller om det är nå annat. Men igår vart det inte mkt gjort, satt mest på golvet och lekte med Nellie och vilade medans hon sov. Stefan åkte med Lex till tandläkaren så jag slapp.

Dom verkade riktigt bra, han kommer få en supp som kommer göra honom lugn och sen ger den även minnesluckor så han kommer inte minnas att han varit hos tandläkaren, så ska dom undersöka honom, och om något behövs åtgärdas gör dom allt på en gång nästa gång och då kommer han sova samtidigt.

Idag handlade jag lite av det sista till Nellies skötväska hon ska ha på planet, sen ska ja kolla över resten och börja packa mina saker om jag orkar.

Ikväll kommer morfar på middag och han har beställt fisk så då ordnar jag det.

Idag är det halloweendisco på Lex avdelning så han fick bli en liten elefant, han hänger nog inte med alls på att han är utklädd och alla "halloween" kläder i hans storlek var slut när jag letade förra veckan.